torsdag 23 februari 2012

iPad kan inte längre säljas i Kina på grund av varumärkesintrång?

En domstol i Kina har beordrat en lokal Apple-återförsäljare att sluta sälja iPad i en av sina butiker i staden Huizhou eftersom det ansågs utgöra varumärkesintrång i den varumärkesrättighet tillhörande det kinesiska företaget Proview.

Det kinesiska företaget Proview anser sig nämligen äga rätten till varumärket iPad i Kina och kräver nu 400 miljoner dollar (cirka 2,67 miljarder kronor) i skadestånd av Apple för varumärkesintrång.

Proview hävdar att de äger rätten till varumärket iPad eftersom de registrerade varumärket 2001. Även om Apple köpte rättigheten till varumärket 2009 anser Proview att köpet endast omfattande rättigheten i Taiwan och inte Kina.

Det är dock inte klart huruvida säljstoppet av iPad kommer att utfärdas utanför Huizhou och därmed inkludera hela Kina.

Vill du undvika framtida rättsliga tvister om ditt varumärke? Läs mer om varumärken eller kontakta oss.

Källa: IDG News, idg.se, 21 februari 2012.