De förbjuds också att använda manipulerade bilder som vilseleder konsumenterna om produkternas effekt.
Påståendena om att krämerna medfört bland annat att rynkor reduceras med 43 procent, att rynkor reduceras på grund av att huden återuppbyggs, att rynkor reduceras med laserns hastighet, att krämerna reparerar rynkor och liknande användes i tidskrifterna Femina och Damernas Värld år 2006.
Bland annat ansåg Marknadsdomstolen att L’Oréals testgrupp var för liten. Endast 38 kvinnor hade deltagit. Dessutom hade L’Oréal endast använt genomsnittet bland den fjärdedel som haft bäst resultat. Resultatet stämde därför inte överens med statistiken och företaget hade därmed inte kunnat visa att rynkorna reducerats med 43 procent.
Marknadsdomstolen förbjöd L’Oréal vid vite om 1 000 000 kronor att vid marknadsföring av ansiktskrämerna använda de aktuella påståendena eller liknande samt att inte heller använda manipulerade bilder.
Källa: Blenow Lexnova, Mål nr. MD 2010:28