torsdag 30 december 2010

Att tänka på vid logotyp och slogan

Logotyp

Din logotyp är en del i byggandet av ditt varumärke. Profilen är ditt ansikte utåt och ska kommunicera med marknaden för att skapa dig en plattform och en profil som urskiljer dig från andra företag. Den ska återspegla det som företaget står för och det som är unikt i din affärsidé. Din logotyp kan vara en symbol, slogan eller helt enkelt ditt företagsnamn och den ska finnas med på allt material som rör företaget.

Eftersom din logotyp representerar ditt företag är den ofta svårt att byta när man väl har etablerat sig på marknaden, dessutom blir det dyrt. Du bör därför lägga ned mycket tid och kraft på att utforma den rätt så att den passar ditt företag och dess värderingar. När du skapar din logotyp bör du bl a fråga dig:

  • Passar logotypen företagets namn och verksamhet?
  • Skapar den en känsla som passar din kundgrupp?
  • Är logotypen tidlös?
  • Kan den blandas ihop med något annat företags logotyp?
  • Fungerar logotypen både i svarttvitt och färgformat?
Slogan

En bra slogan kan stärka ditt varumärke genom att kommunicera något om företaget eller dess produkter eller tjänster. Försök därför att komma upp med ett par olika slagkraftiga budskap som du sedan kan testa på kunder eller andra i din närhet för att bestämma dig för vilken som passar dig bäst.

Exempel på företag som har skapat en stark och lättigenkännlig slogan är:

Nike – Just do it!
Triss – Plötsligt händer det!
Felix – Felix gör det goda godare!
Cloetta - Tag det rätta, tag Cloetta
L’Oréal - Because I'm worth it
Läkerol - Makes people talk
Nokia - Connecting people

Källa: entreprenörcetnrum.se