Det finns några saker som du bör tänka på när du arbetar med att skapa ett starkt och positivt varumärke:
Vad står ditt företag för?
Fundera på vad du vill att ditt företag verkligen ska stå för. Exempelvis kan du fråga dig; Ska vi arbeta i nära samarbete med våra kunder eller kommer vi in som en utomstående expert? Ska företaget ha medarbetare som är karriärister eller de som vill ha en bra balans mellan jobb och fritid? Vilken typ av organisation vill du ha – strikt hierarkisk eller platt? Du kan även ta hjälp av yttre faktorer för att definiera hur ditt företag representeras; Kör du och dina medarbetare Porsche, Jeep Wrangler eller Wolkswagen Passat? Klär sig du och dina medarbetare i kostym eller jeans och huvtröja? Vid företagsevent, tar du med företaget till Cannes eller föredrar du att åka till fjällen och vandra? Genom att fundera på vad du verkligen står för kan du komma fram till dina kärnvärden, d v s själen i ditt företag.
Kärnvärden
När du har definierat vad ditt företag ska stå för, välj ut och skriv ned max 4-5 kärnvärden som kommer att vara företagets grund och som dina beslut ska baseras på. Exempel på kärnvärden kan vara resultatinriktad, kommunikation, livskvalitet, effektivitet, långsiktighet, kreativitet, respekt, öppenhet, ansvar, ärlighet, etc. Välj ut de värden som du vill att ditt företag ska associeras med och förmedla dessa känslor och värden. Var noga med att dessa värden inte bara blir en pappersprodukt, utan är något som genomsyrar din organisation.
Källa: entreprenorcentrum.se