tisdag 15 februari 2011

Blufföretag försöker lura företagare på europeiska varumärken

De flesta företagare vet att det är viktigt att ansöka om europeiskt varumärkesskydd när varumärket man använder inte bara finns på den svenska marknaden, utan även används i något annat europeiskt land. Att det på köpet är kostnadseffektivt att använda det europeiska varumärkessystemet för att få varumärkesskydd i unionens samtliga tjugosju medlemsstater är bara en fördel. Men har man väl betalat sin faktura skall man vara väldigt uppmärksam på fakturor som kommer därefter. Blufföretagen är många som försöker få företagare att betala extra.
-”Det hände nästan oss”, säger Johan Franzén på Hoodboard AB.

Hoodboard.com är en sajt som indexerar alla annonser och företag nära dig. Det innebär att informationen sorteras utifrån din adress, där den närmaste träffen presenteras först och därefter rangordnas efter avstånd. Eftersom sajten finns i både Sverige, Tyskland och Spanien och har utvecklingspotential, var det mycket viktigt att få ett europeiskt varumärkesskydd för varumärket HOODBOARD så fort som möjligt.

-”Vi tog ju hjälp med ansökan om varumärkesskydd och fick i samband med det veta att vi skulle vara uppmärksamma på att vi kunde få bluffakturor skickade till oss. Och visst kom det, inte bara en utan fyra!”, säger Johan som är tacksam över att ha fått informationen i tid.

-”Blufföretagen är listiga”, säger Maite Eriksson på Varumärkesombudet.se som är en juristfirma specialiserad på varumärken. ”Bluffakturorna är oftast utformade på så sätt att de lätt kan förväxlas med brev från officiella myndigheter. Är man inte tillräckligt uppmärksam kan man tro att man måste betala den”.

-”Det är verkligen fult”, fortsätter Maite Eriksson på Varumärkesombudet. ”För ett otränat öga ser det verkligen ut som en faktura som behöver betalas. Men det står alltid någonstans med liten text att det inte är en faktura utan ett erbjudande och att det är frivilligt att betala. Därför är det så svårt att få tillbaka pengarna när väl betalningen är gjord”.

Johan Franzén på Hoodboard är i alla fall lättad som slapp hamna i klorna på blufföretagen;
-”Hade jag inte blivit informerad vet jag inte vad som hänt. Det är ju aldrig roligt att slänga pengarna i sjön. Och det handlar inte om småpengar”.

Maite Eriksson
Varumärkesjurist