onsdag 19 augusti 2009

Varumärket Saab

Varumärket Saab uppskattas vara värt runt 10 miljarder kronor och ägs av Försvarskoncernen Saab och lastbilsbolaget Scania ihop med Saab Automobile.

Nu när Koeningsegg i Ängelholm rycker i varumärket med gripensymbolen är frågan vad varumärket kommer att stå för om affären går i lås. Exklusivitet eller kanske snabbhet? Bolaget som skapat världens snabbaste bil känns tveksamt.

På frågan hur Saab skall förändras svarar Christian von Koeningsegg att de skall satsa på kärnvärdena, nämligen säkerhet, svensk design och bilar som är roliga att köra.

"Inga drastiska förändringar, men förfining och lyft av vissa egenskaper i kombination med en effektivare företagskultur".

Är det det lyftet för bilindustrin och Saab? Nja.

Källa: GP 19 augusti 2009
http://www.varumarkesombudet.se/