Chanel stämde en man för varumärkesintrång då denne i näringsverksamhet importerat drygt 440 mobilskal med Chanels varumärke. Mannen hävdade att han inte kände till att
importen innehöll skal med Chanel-märket, eftersom han beställt skalen via en
kontakt. Men domstolen ansåg att han som importör varit skyldig att
kontrollera om de beställda varorna var tillåtna att föra in i landet. Mannen ansågs därför ha agerat oaktsamt. Domstolen ansåg att näringsidkaren gjort sig skyldig till varumärkesintrång.
Av domen framgår att en som importör i näringsverksamhet inte kan freda sig med att en "inte visste". Som importör är du skyldig att kontrollera om dina beställa varor är tillåtna att föra in i landet.
Vill du ha hjälp med att sätta stopp för ett varumärkesintrång? Kontakta oss så berättar vi mer.
Rättfallsnr: Svea hovrätt T 2745-14
Källa: Blendow Lexnova