torsdag 19 augusti 2010

Att komma tvåa är att komma för sent - därför skall du vara först med att registrera ditt varumärke!

Många som driver mindre företag tror att varumärkesskydd inte angår dem. Det är vanligt att man väntar tills man kört igång och ser att företaget rullar.
- Så gjorde jag tyvärr, säger Linda Winroth som designar kläder i det egna företaget ReThink Design. Men då var det för sent.
Efter att den första kollektionen kläder lanserats i det egna företaget ReThink Design tyckte designern och klädskaparen Linda Winroth att det var dags att söka skydd för märket som kläderna sålts under. Hon lämnade in en varumärkesansökan till Patent- och registreringsverket (PRV). Efter ett par månader fick hon ett brev från myndigheten där det stod att ansökan inte godkänts. Märket hon sökt skydd för var helt enkelt för likt någon annans redan registrerade varumärke.
- Jag kände mig jättebesviken och tänkte att nu får jag börja om från början, säger Linda.
Att som företagare upptäcka att ens varumärke redan är upptaget är frustrerande och kan bli en dyr historia. Kanske har redan tid och pengar investerats i att utforma en logotyplogga och visitkort. Reklamblad har tryckts och när märket är känt för företagets kunder känns det som ett bra läge att ansöka om varumärkesskydd. Om man då upptäcker att det redan finns ett registrerat varumärke kan det kännas hopplöst.
- Småföretagare som upptäcker att deras varumärke är upptaget blir väldigt ledsna. Oftast har de själva försökt registrera märket, men PRV har avslagit ansökan eftersom det redan finns ett liknande varumärke, säger Maite Eriksson som driver www.varumarkesombudet.se
För att PRV skall avslå en varumärkesansökan behöver det inte handla om ett identiskt varumärke. Det räcker med att märket är tillräckligt likt någon annans varumärke för att det skall anses vara förväxlingsbart och därmed inte gå att registrera.
Att använda ett varumärke utan att registrera det kan också i vissa fall innebära en risk för att man begår varumärkesintrång utan att man själv vet om det.
- Då kan det bli ännu dyrare, säger Maite Eriksson. Därför är det så viktigt för alla företagare, stora som små att ansöka om varumärkesskydd så tidigt som möjligt i processen. Då fungerar det som ett skydd mot andra som kommer efter. Dessutom är det en anvisning om varifrån varan eller tjänsten kommer ifrån vilket gör det enklare för kunden att välja samma inköpsställe igen.
Linda Winroth har nu valt att ta hjälp med att ta fram flera olika namnförslag. Därefter skall hon kontrollera att namnet inte krockar med någon annans varumärke innan hon lanserar kollektionen under det nya märket. Och söka varumärkesskydd så klart, det kommer hon inte missa den här gången!
Varumärkesombudet är en nischad juristbyrå som erbjuder hjälp med juridiken kring varumärken och domännamn. Vi vänder oss till små och medelstora företag och erbjuder konkurrenskraftig konsultation. Vi har alltid fasta och låga priser. Läs mer på www.varumarkesombudet.se
https://www.varumärkesombudet.se/