tisdag 2 februari 2010

Behåll ditt varumärkes hälsa - så undviker du degenerering

En del varumärken kan bli degenererade på så sätt att varumärket slutar att fungera som just varumärke och blir en del av det allmänna språkbruket. Exempel på degenererade varumärken är "dynamit", "termos" och "grammofon". Men degeneration av varumärken går att undvika.

En del varumärkesinnehavare försöker undvika degenerering genom att föra reklamkampanjer för att påminna allmänheten om att varumärket inte är ett generiskt namn. Ett exempel är det amerikanska bolaget
Xerox Corporations annonser med texten “When you use ‘xerox’ the way you use ‘aspirin,’ we get a headache.” Den humoristiska annonsen antyder på Xerox försök att undvika degeneration så sätt som skett med ASPIRIN som i USA blivit ett samlingsnamn för smärtstillande, även om det fortfarande är ett märke på många ställen.

Anti-generiska annonser visas oftast i publikationer riktade till författare och redigerare. Detta ger varumärkesinnehavaren en bättre chans att undvika en generisk användning av varumärket och på så sätt undvika den snabbaste vägen till begravning på varumärkeskyrkogården.

Ett annat sätt att hålla märken levande är att använda det generiska namn som redan finns för själva varan eller tjänsten i fråga, även om beteckningen är uppfunnet av varumärkets ägare. Detta är ofta fallet för helt nya och unika produkter. Ett exempel är "inlines" för Rollerbladeprodukter. På Wikipedias anges det noga att "Rollerblade är en typ av inline skate" och att begreppet är ett registrerat varumärke.

Ett annat sätt att undvika varumärkeskyrkogården är att konsekvent använda ordet "varumärke" mellan varumärket och dess generiska namn. Så gör till exempel Johnson & Johnsons för sina amerikanska varumärkesregistreringar för olika plåster, exempelvis "KLEENEX brand tissues".

Källa: WIPO

http://www.varumarkesombudet.se/