onsdag 9 december 2009

Volvos varumärke hotas av Geely

Det är inte ett helt okänt faktum att kinesiska tillverkare plagierar varor från europeiska företag. Inte heller är detta någon nyhet när det gäller bilindustrin.

För några år sedan tillverkade det kinesiska företaget Changan Automotive Group en bil som liknade BMW X5. Efter en stämningsansökan från BMW Group och ett domstolsbeslut på att företaget begick varumärkesintrång drog importören av bilen sig tillbaka från Europa.

Företaget Zhejiang Geely Holding Group, som vill köpa Volvo PV, har även de modeller som är slående lika Rolls Royce, Mercedes och Toyota i sin varumärkesportfölj.

Om Geelys köp av Volvo går igenom kommer bolaget att äga lika stor del i Volvo Trademark Holding som idag ägs av AB Volvo och Fordkoncernen gemensamt där Volvos varumärke ligger. Det innebär att Geely skulle få ett stort inflytande över Volvo.

Idag är Geelys varumärkesportfölj spretig och bygger på olika värden och riktar sig till skilda kundsegment där fokus främst har legat på låga priser. Genom sitt köp av Volvo vill Geeley alltså satsa på ett premiummärke. Risken med det förvärvet kan vara att Volvos varumärke inte längre uppfattas som ett premuimmärke och förknippas med andra värden än vad Volvo har stått för.

I förlängningen kan det innebär att allt varumärkesarbete som lagts ner under årtionden i varumärket VOLVO går förlorat och tappar både i värde och förtroende. Tyvärr är det inget AB Volvo kan göra något åt då det är Ford som avgör vem de vill sälja till.

Källa: SvD näringsliv onsdag 9 december 2009

http://www.varumarkesombudet.se/