tisdag 22 februari 2011

Så biter man på kopior i Kina: Varumärkesskydd!

Kina är officiellt världens näst största ekonomi och också känt för att vara piratkopians stora land. Exempelvis finns märket Lovol som använder sig av liknande typsnitt som Volvo. Men att det bara är storföretagen som har problem stämmer inte.

EU:s "helpdesk" i Peking för immaterialrättsfrågor fick mellan åren 2007 - 2010 ca 22 förfrågningar från svenska företag. Det var enbart små och medelstora företag och de flesta företagarna hade berörd varumärken.

Enligt Chen Deming, handelsminister i Kina, kan Kina göra förbättringar när det gäller skyddet av immaterialrätt men Mats Harborn, ordförande för svenska handelskammaren i Kina, är rätt positiv till den utveckling som pågår.

-"Piratkopieringen minskar inte, det kan man inte påstå, men möjligheten att få rätt i domstol är mycket bättre nu än för några år sedan. Har man torrt på fötterna så vinner man i domstol", hävdar Mats Hornborn.

Hans uppmaning till svenska små- och medelstora företag är att skydda sig och ta fighten om det behövs:

-"Man måste registrera allt som behövs, annars går det inte att få rätt. Har man gjort arbetet rätt kan man få rätt i domstol, och det är också kinesernas uppfattning till oss", säger Mats Hornborn.

Slutsatsen är enkel. För att skydda sig bör man registrera varumärken i Kina. Då ökar chansen för att få rätt mot kopiorna.

Källa: SvD Näringsliv tisdag 22 februari 2011