onsdag 16 februari 2011

Göteborgshjulet - inget bra varumärke

Turisterna sviker Göteborgshjulet. Hela 30 000 färre besökare än beräknat har hittills åkt. Arrangörerna tvingas nu höja priset för att få igen miljonen som gått förlorat.

Enligt pr-experterna är Göteborgshjulets värde som varumärke lågt om man jämför med Ostindiefararen som gett Göteborg enormt mycket uppmärksamhet men som också kostat en hel del.

Enligt pr-konsulten Anders Westgårdh är det hjulets brist på originalitet som urholkar varumärket.

"-Det var inte vi göteborgare som uppfann hjulet", säger han och tillägger att "Ingen åker till Göteborg bara för Göteborgshjulets skull".

När Göteborg & Co i mars 2009 presenterade idén om att placera ett stadshjul vid operan uppfattades idén som ett tidigt aprilskämt av kritiska göteborgare.

Nu skall hjulet stå kvar året ut för att därefter flyttas till Liseberg.

Källa: GP onsdag 16 februari 2011.