fredag 25 september 2009

Generaladvokaten ger Google rätt mot Louis Vuitton i intrångsfråga

Det är Louis Vuitton som har stämt Google för varumärkesintrång. Saken gäller den tjänst som Google erbjuder, nämligen att företaget säljer sökord till företag vars annonser blir klickbara intill sökresultatet. Louis Vuitton hävdar därför att Googe gör intrång i deras varumärkesskydd eftersom de som söker på de ord som är relaterade till bolagets produkter också får upp annonser från företag som säljer piratkopior eller snarlika, billigare versioner av exempelvis Vuittons väskor.

I sitt yttrande hävdar generaladvokaten Poiares Maduro vid EU:s domstol i Luxemburg att den som använder en sökmotor på internet är medveten om att det dyker upp resultat med olika relevans och att risken för att användaren blir förvirrad och vilseledd är liten. Dessutom är det inte ens säkert att den som söker vill komma till just Louis Vuittons hemsida.

Nu väntas domstolen själv komma med ett utslag i frågan.

Källa: Realtid.se 22 september 2009

http://www.varumarkesombudet.se/