onsdag 11 december 2013

Varför heter glassen olika?

När man åker utomlands kan man se GB Glace hjärtformade symbol här och var. Men namnet är annorlunda: Algida i Italien, Wall’s i Asien, Kibon i Brasilien. Det beror på att de ingår i samma övergripande varumärke, Heartbrand.
GB Glace började med den hjärtformade logotypen 1998. Det berodde inte på ett uppköp. GB Glace ägdes redan av världens största glasstillverkare, Unilever. Men 1998 bestämde sig Unilever för att ta fram det gemensamma Heartbrand för de flesta av sina glassvarumärken.
På så vis skapade man en större samhörighet mellan de olika glassföretagen, och ett starkare gemensamt varumärke. Det blev lättare för konsumenten att hitta t.ex Magnum och Cornetto även utomlands. Samtidigt tycker vissa att det är förvirrande att namnet inte är samma. Vad tycker du?
Du kan läsa fler intressanta inlägg i vårt nyhetsbrev här.
Vill du ha hjälp med att registrera varumärke i Sverige, EU-varumärke eller internationellt varumärke kontaktar du oss här.