tisdag 22 mars 2011

Stackars varumärke - Brio blöder

Brio har visat röda förlustsiffror varje år. Trots att företaget Proventus köpte in sig redan 2004 och pumpat in många miljoner har företaget inte lyckats vända kurs.

Många tror att det har med konkurrensen från datorer och tv-spel att göra. Men Dag Ivarsson, del av grundarfamiljen Ivarsson, menar på att marknaden för träleksaker snarare växt och att det i stället var lågpriskonkurrensen som satte varumärket BRIO i svårigheter.

Tyvärr har ägarna inte varit tillräcklig bra på att kapitalisera det mycket starka varumärke som varumärket BRIO utgör.

Då Proventus äger mer än 90 procent av Brio vill de påkalla en tvångsinlösen av alla aktier och avnotera Brio från Nordic Growth Market.

Vi hoppas på att varumärket BRIO hjälper till att förbättra siffrorna och att Brio fortsätter att göra produkter av hög kvalité.

Källa: Sydsvenskan, 11 mars 2011.