torsdag 29 oktober 2009

Volvo-varumärket - en djävul i detaljerna

Igår kom beskedet att kinesiska Geeley lagt ett bud på Volvo Personvagnar vilket indikerar att förhandlingarna kommit långt. Men man skall komma ihåg att större företagsköp har avbrutits långt senare i processen.

Lewis Booth, Fords finanschef, uttryckte saken igår genom att säga att djävulen finns i detaljerna. En av dessa är den dyrbaraste tillgången i Volvo PV, nämligen varumärket VOLVO, som också Geeley kommer att få betala mest för.

Varumärket VOLVO ägs av ett speciellt bolag, Volvo Trademark Holding, som bildades för tio år sedan när Volvo PV såldes till Ford. Bolaget har till uppgift att förvälta och skydda Volvos varumärke och ägs gemensamt av svenska AB Volvo och Ford Motor Company.

Även om AB Volvo inte kan ha någon synpunkt på vem som äger Volvo PV kan man ändå räkna ut att de kommer att försvara och skydda varumärket från att det på något sätt skadar ryktet för AB Volvos lastbilar och entreprenadmaskiner.

En djävul i detaljerna helt enkelt.

Källa: SvD Näringsliv 29 oktober 2009

http://www.varumarkesombudet.se/